A Szent Maradék

2014.02.05. 08:34 sitya

Most, hogy a fiúknak év eleji hajtás és blog hanyagolása van napirenden, mit tehet otthon az asszony, hát mi mást, mint hamulúgot és mosószert főz meg tesztel.

Ezzel csatlakoznék az előző kályhás poszthoz, csak én a szent maradékhoz nyúltam.

Út a házi mosószerig

Az egész úgy kezdődött, hogy elfogyott itthon a mosószóda, és lusta voltam bemenni a városba érte, itt a drogériában meg aranyáron adják. Gondoltam nem gond, biztos itthon is meg tudom csinálni. Na azt nem, de rátaláltam a hamulúgra.

Ezt a videót vettem alapul (innen), és először egy nagyobb befőttes üvegben csináltam egy próbaadagot.

Kétféleképp teszteltem:

  • Adagoltam mosószerrel a mosáshoz (kb. 2/3 hamulúg, 1/3 mosószer). Ez szerintem kicsit gyengébb, mint a mosószóda-mosószer keveréke.
  • Próbáltam tisztán csak ezzel mosni, de akkor valami öreges szaga lett a ruháknak, ami nekem nem tetszett.

Annak idején azért is fordultam el a hagyományos mosószerektől, mert mikor a legnagyobbal terhes lettem nem bírtam elviselni a szagukat és az ökomosóporokat bírtam csak azokból is keveset, viszont rátaláltam a mosószódára és a kettő keveréke abszolút bevált.

Aztán mikor a próbaadag elfogyott kedvet kaptam és csináltam nagy húszliteres vödörben - gondolván a fűtés nélküli hónapokra. Azt írták, hogy ez nem romlandó. Már csak az öreges szagot kellett megoldanom. Illóolaj nem volt itthon viszont egy mosószappan igen így nekiálltam mosószert főzni:

Hozzávalók:

  • 100gr mosószappan
  • 1,5 liter hamulúg
  • 3,5 liter víz

Elkészítése:

  • Lereszeltem a mosószappant
  • Kievés hamulúggal felolvasztottam turmixoltam
  • Felöntöttem a maradék hamulúggal
  • Bele a víz és újra turmixolás
  • Majd egy éjszakát hagytam állni

Elég kocsonyás lett az állaga, de a flakonból kijött egész jól így nem hígítottam tovább. Ezzel már nem érzem azt a szagot, így valószínűleg ez lesz a befutó, főleg, hogy elég pénztárcabarát. Aki szereti a megszokott mosószerét keverjen hozzá kicsit mosáskor, akinek pedig nincs hamuja az készítheti mosószódával is a mosószert.

Tapasztalatok

  • Ami fontos, hogy csak tiszta hamuból ajánlják a hamulúg készítését. A tűzmesternek adhatunk kihívást, papír nélkül gyújtsa meg a tüzet minél kevesebb gyufaszállal, míg összejön a kívánt hamumennyiség.
  • Hamulúgban áztatásnak fehérítő hatása van a ruhákra. Viszont csak a mosás alatt nem számottevő a fakító hatása.
  • Öblítéshez érdemes ecetes, vagy más, savas kémhatású öblítőt használni.
  • Nekem nem jön ki annyi hamulúg egy adag forrázásából mint amennyit más blogok ígértek. Nem jöttem még rá, hogyan lehetne többet kinyerni anélkül, hogy túl piszkos legyen a forrázat.
  • Fontos, hogy a hamulúg bár gyenge lúg, de maró hatású, így felcímkézve, gyerekektől elzárva tartandó.

Extra

  • Most ebben a jeges időben mi a jégre is hamut szórtunk. Ritka holló nálunk a hókotró ugyanis, de ez is jól bevált.
  • A kályhaajtót is próbáltuk már hamuval pucerálni de ebben még van hova fejlődni.

Örülnék egyéb tanácsoknak is, hogy mi mindenre lehet még jó a hamu. Képek a kotyvasztásról most nem készültek, de igény szerint ez pótolható a következő főzésnél.

És remélem hamarosan jönnek a fiúk is a posztjaikkal.

Ti mivel mostok?

10 komment

Címkék: fenntarthatóság tisztítószerek

A bejegyzés trackback címe:

https://tanyabokor.blog.hu/api/trackback/id/tr445799094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eßemfaßom meg áll 2014.02.05. 19:58:47

A folyékony lúg leszedése után a maradék iszapszerű cucc valami eszméletlen jó tisztítószer, hatszor körberöhögi a hideg zsíroldókat, tűzhely-csempe-konyhapult meg minden ahol van valami zsíros lerakódás úgy tisztul vele mint egy álom.

Szerintem a kandalló üvegét se érdemes mással tisztitani, én még nem tudtam úgy ráégetni kormot, hogy egy nedves törlőkendö hamuba mártva ne szedje le pár laza törlő mozdulatra.

A folyékonyat én mosogatásra használom, kb10% pur (hoigy legyen némi habzása) +90% lúg, és gyönyörű tiszták az edények.

BigPi 2014.02.05. 20:42:40

Egy kérdés. Ezeket lehet automatában is használni, vagy csak tárcsás mosógépben?

Kopasz Szuzukis 2014.02.05. 21:50:11

Kézcsókom! Megjött a vegyész!
Leginkább érdemes lenne némileg megtisztítani azt a hamulúgot. Egyszerű módszerrel. Ha nincs mód, lehetőség, segéderő retortaszenet készíteni házilag, akkor érdemes beszerezni vízszűréshez, derítéshez való aktívszenet.
A hamulúg előszűrésére legalkalmasabb a kiselejtezett, nem szakadt vászonlepedő, vagy vászon ágyneműhuzat. Ha elsőre nem "tisztul" az oldat, akkor érdemes még egyszer ugyanazzal a vászonnal átszűrni. Ezután lehet szenezni. A darabos aktívszenet beletesszük a hamulúgba, 1-2 órán keresztül benne hagyjuk, időnként óvatosan átkeverjük, majd egy másik vásznon leszűrjük. Ha van hely, és többszöri használatra készül, akkor 110mm-es pvc csőből lehet készíteni szűrőberendezést. Kb. 40 centi hosszú cső kell hozzá. Meg egy vakdugó. A vakdugót ráhúzni a cső egyik végére. Átfúrni egy 5mm-es fúróval. A cső aljára kb. 5-6 centi vastag rétegben tisztára mosott kvarc gyöngykavicsot teszünk, erre egy kör alakúra vágott szúnyoghálót. Aztán kb 2/3 részig töltjük az aktívszénnel. A cső alá kerül a felfogóedény. Felülről igen lassan töltjük be a tisztítani való oldatot. Úgy 1 liter/perc sebességgel. Alul szépen kicsurog a tisztított oldat. Ha telítődött a szén, vagy szárítás után megy a tűzbe, vagy regeneráljuk. Regeneráláshoz viszont kellene egy retorta. Vagy valami hasonló.
A vízszűrő szén alkalmas víztisztításra is. Elsősorban szerves szennyezőanyagokat köt meg, de magához vonzza például az ammóniát is. Vastalanításra viszont nem jó.
A víztisztító "berendezés" hasonló a hamulúg tisztítóhoz. Különbség annyi, hogy 63mm-es csőből kb 1 méter kell hozzá, és a kifolyónyílás 2mm-es. Minnél lassabb az átfolyás, annál hatékonyabb a szűrés.

sitya 2014.02.06. 19:04:00

@eßemfaßom meg áll:
köszönöm a tippeket kipróbáljuk

sitya 2014.02.06. 19:14:55

@Kopasz Szuzukis:
Elkél a szaktudás kedves vegyész
Lenne is egy kérdésem
Érdemes citromhéjakat ecetben áztatni, és utána azzal takarítani vagy túl sok méreg oldódik ki a héjból?

Emi Grunt 2014.02.10. 08:17:59

Köszönöm a posztot és a kommenteket is.

Működik a rendszer akkor is, ha hideg vízben mosok? A víz kb. 15 fokos.

sitya 2014.02.10. 10:31:06

@Emi Grunt: Szerintem gyengébb lesz a hatása mint ha melegebb vízzel mosnál. Érdemes ebben az esetben előtte áztatni a ruhákat.

Emi Grunt 2014.02.13. 10:26:12

@sitya: Köszi, akkor így próbálom ki.
süti beállítások módosítása